![](/media/lib/212/n-delfiny-uzdeczkowe-e5ecbe73334b60bcc4c4628a15d45518.jpg)
Żałoba delfinów uzdeczkowych po śmierci młodego
27 stycznia 2015, 16:11Delfiny uzdeczkowe (Stenella frontalis) używają swoich głów i pleców do podtrzymywania ciał zmarłych noworodków. Wg portugalskich biologów, zachowanie to można interpretować jako żałobę czy inaczej mówiąc, formę opiekuńczego zachowania w reakcji na śmiertelność okołoporodową.
![](/media/lib/189/n-baribal-12aef11d7911844047a7e0ed481bf872.jpg)
Gdzie niedźwiedź kopie, tam roślina korzysta
23 stycznia 2015, 08:18Dla niektórych baribali bogate w białko mrówki Formica obscuripes stanowią podstawę diety. Zjadając je, niedźwiedzie wpływają na inne owady (zgarby Publilia modesta) oraz wyświadczają przysługę roślinom - krzewom Chrysothamnus viscidiflorus.
![](/media/lib/93/n-samiec-szympansa-81e1d75cc8c43e0477ddb4012ba72b19.jpg)
Szympansy 'rozmawiają' o drzewach z ulubionymi owocami
22 stycznia 2015, 07:31Modulując wokalizacje, zachodnioafrykańskie szympansy Pan troglodytes verus przekazują sobie informacje na temat ulubionych owoców, a konkretnie wielkości drzewa, na którym rosną oraz dostępnej ich ilości.
![](/media/lib/177/n-himalaje-widok---582f671c613a662c63550725eb5886ff.jpg)
Ryzyko w himalaizmie zależy od typu społeczeństwa
20 stycznia 2015, 17:06Amerykańsko-francuski zespół naukowy odkrył, że istnieje korelacja pomiędzy odsetkiem udanych wypraw himalaicznych, przypadkami śmierci w górach, a typem społeczeństwa, w jakim żyją wspinacze. Wyprawy, w których biorą udział przedstawiciele społeczeństw silnie ceniących hierarchię, częściej odnoszą sukces, ale i częściej dochodzi tam do przypadków śmierci niż w przypadku wypraw organizowanych przez przedstawicieli społeczeństw przywiązujących mniejszą wagę do hierarchii
![](/media/lib/177/n-dron-d6c13691ef5e8ad3651ef305aafd3acb.jpg)
Nie tylko obserwacja
20 stycznia 2015, 12:33Inżynierowie chcą wykorzystać drony do czegoś więcej niż tylko obserwacja z powietrza. Dotychczas tego typu urządzenia są bowiem używane głównie przez policję czy farmerów do obserwowania wyznaczonych obszarów.
![](/media/lib/113/n-voicelok-a7f618a0f851971540c38bcf3d13b24a.jpg)
Zagrożone samochody
20 stycznia 2015, 10:33Dodatkowe urządzenie instalowane w komputerach samochodowych przez amerykańską firmę ubezpieczeniową Progressive Insurance zawiera błąd, przez który przestępcy mogą częściowo przejąć kontrolę nad 2 milionami pojazdów. Wspomniane urządzenie służy do badania zachowań kierowcy. Na tej podstawie firma ubezpieczeniowa podejmuje decyzję, czy podnieść czy obniżyć cenę polisy.
![](/media/lib/105/n-nsa_sign-9da99f61e9eb4dbaf4e609d297d98729.jpg)
Jak NSA wykorzystuje innych
19 stycznia 2015, 09:56Z nowych dokumentów ujawnionych przez Edwarda Snowdena dowiadujemy się, jak NSA wykorzystywała swoje możliwości zarówno do obrony Stanów Zjednoczonych, jak i do atakowania innych. Snowden zdradził, m.in., że NSA wykorzystała południowokoreańską sieć szpiegowską – oczywiście bez wiedzy południowokoreańskiego wywiadu – do szpiegowania Korei Północnej
![](/media/lib/212/n-helm-rekina-mlota-ab9e5702c0f46c69170612d778d2d40e.jpg)
Hełmy metapercepcyjne
16 stycznia 2015, 07:24Irlandczycy Anne Cleary i Denis Connolly stworzyli serię hełmów/urządzeń percepcyjnych, które pozwalają człowiekowi postrzegać świat hiperstereoskopowo jak rekin młot, z szerokim polem widzenia jak koń czy w stylu kota z Cheshire (ponieważ ten ostatni ciągle się uśmiechał, dominującą informacją z jego aparatu są właśnie uśmiechy).
![](/media/lib/129/n-spacer-6804a65304979b11f21a3715a1855fdb.jpg)
Brak aktywności powoduje 2-krotnie więcej zgonów niż otyłość
15 stycznia 2015, 12:13Studium ponad 334 tys. Europejczyków wykazało, że brakowi ruchu można przypisać 2-krotnie więcej zgonów niż otyłości. Wystarczy jednak codzienna 20-minutowa energiczna przechadzka, by ryzyko wczesnego zgonu znacząco spadło.
![](/media/lib/212/n-bmw-92447295c07a23c7a88bcb2ab9cc98a9.jpg)
Marketingowcy chcą dostać dane z samochodów
15 stycznia 2015, 09:29Ian Robertson z BMW ostrzega, że firmy technologiczne i marketingowe naciskają na producentów samochodów, by ci udostępniali im dane zbierane przez czujniki pojazdów mających łączność z internetem. Obecnie każdy samochód zjeżdżający z linii produkcyjnych BMW jest wyposażony w łączność bezprzewodową i może przekazać do sieci informacje na temat lokalizacji, prędkości, przyspieszenia czy osób przebywających w samochodzie